they says about her
[...] " Allora riuscii a coinvolgere non solo la Rai, che mai aveva fatto, nè pensato di fare una specie di romanzo sceneggiato musicale, come glielo proponevo io, ma anche Rita Pavone, al massimo del suo successo come cantante, e ci voleva coraggio a mettere la sua fama in gioco, recitando in un musical, lei che non aveva mai recitato e della quale Giovannini e Garinei dicevano :" Parla come un registratore alla rovescia ".
Ed effettivamente il torinese e il temperamento rendevano difficile a Rita trattenere le sillabe in una dizione comprensibile.
Ma quella rossetta tenace e talentatissima si mise a studiare e ne tirò fuori un personaggio indimenticabile che ora fa culto nella storia della nostra televisione. "
First encounter with Vamba’s book as a child. The RAI script with Rita Pavone.
[...] ‘So I not only managed to get the Rai involved in something they’d never done before and had never thought of doing -- a sort of musical-cum-novel adaptation -- but I landed Rita Pavone as well, and at the peak of her singing career to boot. It took guts to risk her reputation with a musical: a woman who’d never acted before (and who “talks like a tape-recorder on rewind”, according to Giovannini and Garinei) **. True, too, that Rita’s Turin intonation and temperament made it hard for her syllables to sound like standard diction. But our talented, tenacious little redhead put her head down; what she came up with was an unforgettable character, a cult figure in television history’.
Italian Director Lina Wertmüller - Job
** Duo of famous theatrical producers
![]() |